tisdag 28 december 2010

Efter julhelgen

I torsdags åkte jag med mina tre barn till min syster med familj. Trots tvekan över vädret och mina känslor bestämde jag att vi skulle åka dit över julen. Vägarna upp var rena och fina så det var inga problem alls. Vi åkte vid halv tolv och jag var lite orolig över att det skulle vara mycket trafik men det var väldigt lugnt.
Först kom jag och barnen sedan föräldrarna och sist min bror.
Vi bjöds på jättegod kycklinggryta.
Systers blivande svärföräldrar kom med granen, direkt hämtad från den egna skogen.
På julafton var det julmat för hela slanten, så gott! Efter maten kom tomten, fast det var bara morfar som klätt ut sig var barnen överrens om. Men det var lika spännande för det.
Jag fick faktiskt en julklapp av min syster fast vi inte ska byta några. En helt underbar ljusstake som var till mig och Kenth, till minne av vårt liv, behöver jag tala om att jag älskar min lilla syster.
Barnen var glada över sina klappar till och med stortösen, som inte är allt för lätt. Men vem f-n var det när man var femton år.
På juldagen bjöds det på lutfisk, inte min favorit men det gick ner i alla fall.
Under helgen har vi vuxna spelat alla mot en, vem vill bli miljonär och TP. Jag och syster ville spela så kan det låta men blev nedröstade.
På annandagen åkte vi hem. Vad skönt det är att komma hem när man varit borta. Inte för att det varit dumt att vara hos systeryster med familj men ändå.
Igår gjorde vi ingenting alls, slappedag hela dan.
Idag sov jag länge sen blev jag väckt av stortösen. Kaffet var klart. Jag hade sagt till henne att vi skulle till Allum vid tio men då var jag inte vaken. Nu åkte vi dit lite senare för att titta på telefon och jacka till stortösen. De små barnen ville till BR, de fick presentkort där av morbror. Oj vad de kollade runt och räknade på vad de hade råd med, riktigt kul att höra.
Sen körde vi stortösen till stan där hon skulle möta sin kusin för att senare åka till deras farmor.
Jag och småbarnen åkte till Oves gatukök och köpte med oss mat hem.
Sen har lilltösen lekt med sina nya hamstrar och sitt nya smink och sonen med sitt nya lego.
Nu har de mys och tittar på trolltyg i tomteskogen. De skrattar så gott åt den filmen.
Var är du Fjant? Här mamma! Hör man från dem.
Det är väl i stora drag vad som hänt i vårat liv.
Det kändes inte så konstigt att fira jul utan min älskade, jag tror att det beror på att jag firat så många jular själv innan jag mötte min älskling. Fast jag vet inte hur många gånger jag tog upp min mobil för att skicka att sms till älsklingen. Det värsta var nog hemresan när han inte var med och vi kunde prata igenom allt som hänt under helgen, så som vi brukar göra.
Det var allt för denna gången, nu väntar nyårshelgen, den helg vi alltid firat själva med barnen så den kommer nog bli tuff. Lycka till till mig och barnen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar