lördag 15 januari 2011

Födelsedag!

Idag fyllde så sonen nio år, vad tiden springer iväg! Vi grattade honom på morgonen med sång och paket. Det blev lite lego, en tågbana (med batteridrivet tåg) och en barngitarr. Ska bli spännande att se hur det går med gitarren. Jag hoppas att båda han och hans lillasyster ska tycka om att spela så vi kan uppgradera till en "riktig" senare.
På fredagarna går sonen på upptakten. Där kan barnen få prova å olika instrument. Idag hade han provat saxofon. De spelar i en timma undertiden brukar jag och minsta dottern ta en fika och gå in på biblioteket och läsa lite. Idag fick vi sällskap av äldsta dottern med, mysigt.
Där vi fikar brukar det sitta ett gäng äldre herrar och diskutera allt mellan himmel och jord och sport, mycket sport. Dom är så gulliga. Idag sa en av farbröderna till min äldsta (som har rött hår) att ah tyckte att hon hade en väldigt elegant färg på håret. Dottern blev glatt överraskad och lite generad men tackade för komplimangen.
Tänk av vad mycket en liten positiv kommentar gör för en annan människa. Brukar ni ge komplimanger till okända? Jag gör gärna det och det uppskattas alltid. Fast de kanske tycker jag är lite tokig när jag säger; ursäkta mig men jag måste bara få säga att du har en väldigt fin tröja, vad bra du klär i den. Men det bjuder jag på.
Här får man bestämma middag när man fyller år och idag blev det då pannkakor. Fast eftersom jag börjat viktväkta så hoppade jag det och tog en paj med sallad istället. Så kunde jag faktiskt äta av kladdkakan också.
Tårta blir det inte förrän imorgon, då det blir vuxenkalas. Barnkalas får vi se när det blir, jag måste få mer iordning om vi ska vara hemma. Funderar på bowlingkalas men det kostar ju så mycket mer då.
Jag och dottern satt och diskuterade tårtan. Sonen vill ha en chokladtårta som han hittat i en kakbok men jag känner att jag inte har ork att baka en från grunden . Vi sa att med kan ju köpa en färdig tårtbotten och bara ha glasyren ovanpå så ser den ut som tårtan på bilden. Så kan vi ha mosade bananer emellan säger dottern. Ja, vilken bra ide. Vi blandar det med krossade tomater säger jag varpå  ett hysteriskt skrattanfall utlöses. Självklart menade jag krossad choklad.
Efter det har det blivit en del andra felsägningar, har man väl börjat så.
Kanske skulle sova lite nu, kommer ju en dag imorgon med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar